تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 19 ـ 344 )
جوهــر پادشــاهی
ســـوره 89 : فـجـــر
بِســــمِ اللهِ الــرَّحمــنِ الــرَّحِیــم
وَالفجـرِ، وَلَیالٍ عَـشـر، وَالشَّـفعِ وَالـوَتــر،
وَالَّیلِ اِذا یَسر،هَل فِی ذلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجرٍ،
اَلَم تَرَکَیفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعادٍ، اِرَمَ ذاتِ العِمادِ،
سـوگـنـــــد به بامداد و ده شبانه روز حـج یا محرم.
سـوگـنـــــد به جفت (شب و روز یا زن و مرد).
و سـوگـنـــــد به طاق (خــدای واحـــد).
و سـوگـنـــــد به شب آن گاه که درآید.
آیا این سـوگـنـــــد ها برای خردمند بسنده است؟
آیا نـدیــدی و نــدانی که خـداونـد با قــوم عـــــاد چه کـــرد ؟
وَالفجـــــــرِ،
خـداونــد گاهی به ذات خود
و گاهی به صفات خود
و گاهی به افعال خود (مانند این آیه) سـوگـنـــــد یاد میکند،
سـوگـنـــــد به بامداد محرم که اول سال است،
سـوگـنـــــد به بامداد ذیحجه که ماه حج و زیارت است،
سـوگـنـــــد به بامداد روز آدینه که حج درویشان است،
و سـوگـنـــــد به بامداد همه ی روزها
که همه روز در همه سال
هنگام مناجات دوستان
و ساعـت خـلــوت عارفان است،
سـوگـنـــــد به بامدادِ دل دوستان که محلِ نظر خـداونــد است،
و سـوگـنـــــد به روشنائی بامدادِ معرفت
که سبب آسایش دل مؤمنان و راحت آنان است.
سـوگـنـــــد به شب هـای ده گانه ذیحجّه که روز عرفه در آن است،
سـوگـنـــــد به شب های ده گانه محرم که عاشورا آخر آن است،
سـوگـنـــــد به شب های ده گانه آخـر رمضان که شب قــدر در آن است،
سـوگـنـــــد به شب های ده گانه (دهه دوم) شعبان
که نیمه شعبان و شب برات در آن است،
سـوگـنـــــد به شب های ده گانه موسی
که شب مناجات او با خداوند است،
(وَ اَتمَمنـــاها بِعَشــــــر)
((( و عجیب این که بعـــد از یک هزار و چهــــــارصـــــد سال ،
یک [ شب های ده گانه ] دیگر پدید آمد !
و آن شب های ده گانه 12 تا 22 بهمن 1357
در ایـــــــــــــران می باشد
( دهه ی فجر انقلاب اسلامی ) ،
در این ده روز و ده شب
چه اتفاقات غیرقابل درکی افتاد
تا انقلاب اسلامی ایران ،
به رهبری قائد عظیم الشأن ،
رهبر فقید انقلاب اسلامی
حضرت امام خمینی قدّس سره الشریف
به پیـــــــــــــروزی رسیــــــــد ،
پیــــــــــــــــروزی ای که طلایـــــــــــه
پیروزی های بعدی امت اسلام و ملت های دربند شد ...
و زمینه ساز ایجاد حکومت واحد جهانی
بدست توانای موعود ملل و منجی عالم بشریت
حضرت امام مهــــدی (عج)
ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه گردید.)))
سـوگـنـد به شفــع
(جمله خلق جهان که آنها را جفت و قـرین یکـدیگـر
و ضدّ یکـدیگر آفـریـد)
و سـوگـنـد به وَتــر
که یکتا و یگانه است و بـرابـر شفـع است.
بعضی مفسران و دانشمندان،
شفــــــع را کوه صفــا و مــروه
و وتــــــــر را خانه ی کعـبــه دانسته
و بعضی دیگر شفــــــــــع را مسجـد الحَرام و مسجـد النَّبی
و وتـــر را مسجـدالاقصی دانسته اند،
و بعضی دیگر شفــــــــــــــــع را شب و روز
و وتـــــــر را روز رستاخیز دانند،
برخی دیگر شـفـــــــــع را نفس و روح امروز
و وتــــــــــــــــــر را روح فردا دانند!
شـفــــــــــــع ارادت است و نیّت،
و وتـــــــــــــــر همّت است و وحــدت!
شـفـــــــــــع زاهـد است و عـابـد با هـم قـرین
و وتـــــــــــــر مریــد است بی قــــرین!
و در پایان سوره این آیه ی مبارکه آمده است :
یا اَیَتُهَا النّفسُ المُطمَئِنَّةُ
ارجِعِی اِلی رَبِّکَ راضِیَةً مَرضِیَّةً
فَادخُلِی فِی عِبادِی وَادخُلِی جَنَّتِی،
ای نفس آرمیده دل و بر یقین،
بازگـرد بسوی خــــــدای خویش،
پاداش گرفته وکردارخود پسندیده
و خــــــــــــــــدا از تـــــــــو پسندیده!
پس با بندگان من در آی و در بهشت من داخل شو ،
خوشا آن هنگام که این قفس بشکـنـد
و این بازداشته را بازخوانند
و این راه و رسم خاکـیـان از راه مقـربان بردارند
و شیطان پوشیده در صورت آدمیّت بیرون شود
و جوهــر پادشاهی چهــــــره ی جمـــــــال بنماید
و دشمن از دوست جدا شود.
هــرچه جـــز یار، نام او بشکــن
هـرچه جـز عشـق، نام او غم کن
اِلـهـــــی وَ رَبِّّـــی مَـــن لِـی غـَـیـــــرُک
و امّـــــــا مشکلات مـــــا !
همه مشکلات ما
ناشی از غیبت طولانی مولایمان
محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
السلام علیــک
یا اباصــالح المهـــدی
پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم
اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم
###########################################
یادداشت برگزیده
حلاّل مشکلات دنیــــا و آخــــرت
موضوع :